Lunch på riktigt

13 november 2019 patrick pettersson
Lunch på riktigt

En snabbt bredd macka, eller några salladsblad, eller lite yoghurt, det är snarare ett mellanmål än en lunch. Många snålar in på kalorierna mitt på dagen, orkar inte laga mat, och så plockar man ihop något från skafferiet. Ett kokt ägg, några kex. Ett knäckebröd med ost. Det är i och för sig ofta nyttig mat, men det är ingen riktig lunch. Unna dig att komma bort en stund och ta en riktig lunchrast. Ät lunch på en restaurang, där du får både dagens rätt och grönsaker till. Du kan äta något lättare på kvällen, men du vet att du har fått ordentlig näring under dagen, så att du orkar jobba vidare, eller shoppa, eller passa barnbarnen.

Ät i lugn och ro

Om möjligt, ta det lugnt när du äter. Har du ett stressigt jobb, behöver du lunchpausen mer än  någonsin. Har du flextid, utnyttja den. Man bör unna sig att njuta av livet. Det är inga extravaganser att få äta i lugn och ro, snarare en mänsklig rättighet. Gör det bästa du kan av situationen. Kanske kan arbetskamraterna täcka upp för varandra, eller så kanske chefen också följer med och äter med hela gänget. Lunch ska ju alla ändå ha. Ett länktips: https://www.steakhousehuddinge.se/

Lagad mat på dagen

Man ska inte underskatta välbefinnandet man får när man har ätit ett riktigt lagat mål mat på dagen. Många restauranger har buffé, där man kan välja mellan flera olika rätter, och ibland kan man plocka till sig lite av varje. Lite god soppa, smör och bröd, och en tallrik med dagens rätt från buffén, kombinerad lite som man vill. Andra restauranger har fasta menyer för dagens lunch, och då brukar maten vara färdig för dessa alternativ, så man får sin tallrik direkt. Servicen är också viktig, så välj ett mysigt ställe som din lunchrestaurang.