Köp Rubiks kub hos www.mastercubestore.se

04 februari 2021 jonas olsson

Trender kommer och går det vet alla. Ibland är det en viss klädstil som dominerar, eller en inredningspryl som alla ”behöver”. Detsamma gäller leksaker.

Ena stunden är det små plastfigurer som är det hetaste, för att nästa gång vara en snurrande pryttel. Sedan finns det tidlösa prylar som alltid passar in, eller som återkommer med jämna mellanrum på sidor som www.mastercubestore.se. En sådan återkommande grej är Rubiks kub!

Den ungerske professorn uppfann kuben

Ända sedan Ernő Rubik 1977 uppfann det som först kallades ”ungersk magisk kub” har den roat barn och vuxna i alla åldrar. Ernő Rubik uppfann kuben när han behövde ett pedagogiskt material till sina studenter. Det tog flera veckor innan han lyckades lösa sitt egna pussel själv första gången. Idag har matematiker med hjälp av algoritmer lyckats räkna ut att lösningen är max tjugo vridningar bort.

I början av 1980-talet släpptes kuben ut på den allmänna marknaden fast under namnet Rubiks kub och det blev en given succé. Över hela världen fanns det barn och vuxna som roterade kuber och försökte hitta lösningen på dem. Även varianten Rubiks orm blev en succé och det snurrades ormar, svanar och bollar som aldrig förr.

Tävla med kuben

Som mycket annat föll det i dvala efter ett tag. Ett gäng entusiaster som fortsatte att uppskatta kuben drog igång tävlingar i kublösning. Idag går det att tävla i allt från skol-SM till världsmästerskap i olika sorters kublösningar.

Tävlingarna sker i olika kategorier, allt från en kub på 2×2 upp till 7×7-kuben. Klasserna som det tävlas i är att lösa snabbast, med en hand, förbundna ögon och så vidare. Vill man öva upp flinkheten i fingrarna och det logiska tänkandet surfa då in på www.mastercubestore.se. Där kan man välja och vraka mellan olika sorters kubar som utmanar på många sätt och vis.