Ett slag för den lilla trumman

27 maj 2019 Linda Edgarsson
Ett slag för den lilla trumman

När man hör ordet trummor så är det ofta de klassiska aukustiska trummorna som man tänker på. Med den här texten skulle jag vilja fokusera på och slå ett slag för de trummor som är vanliga, utöver de ”klassiska” trummorna.

Bongotrummor exempelvis, de är populära och framträder ofta i sydamerikansk musik och är även ett omtyckt instrument i andra sammanhang. Du behöver inte gå några lektioner eller ha direkta förkunskaper för att kunna skapa en härlig rytm med bongotrummor. De kostar heller inte skjortan i inköp och är enligt många helt klart värda sitt pris. Du spelar dessutom med händerna och kan ha den lilla trumman i knäet. Bongotrummor är även populärt hos barn och finns ibland på skolor och i andra verksamheter med barn. För egen del fastnade jag för bongotrumman då vi gick på kyrkans barntimma och ledaren spelade sin inledningsmelodi med bongotrumma varje gång. Denna melodi blev till något klassiskt som jag än idag kan höra mina barn trumma på allt möjligt. Sången som ledaren spelade hade varit helt utan själ om det inte hade varit för bongotrummans rytm. Så har du eller är delaktig i en verksamhet där ni arbetar med barn – köp en bongotrumma.

Det finns fler trummor där man använder endast händerna, djembe- och congatrummor är avlånga trummor med trumskinn på toppen, man spelar ståendes eller sittandes. Congas är ett vanligt instrument i cubansk musik och djembe i afrikansk musik. Trummorna används i många olika musikstilar, både av professionella musiker och i skolor.

Tamburiner ingår också i trummor. Här finns många olika varianter och instrumentet kostar inte mycket i inköp.
Gemensamt för trummor är att det är ett rytmiskt instrument och skapar en känsla av att vilja dansa och stampa med i takten. Trummor skapar alltså en vilja att röra på sig och det är något vi behöver mer av i vår vardag.