Barn runt 4 år har stort behov av utvecklande leksaker

25 maj 2021 Cecilia Olsson

När ett barn är runt 4 år så är det väldigt mycket som händer eftersom det då ofta kommer in i en intensiv utvecklingsperiod. Barnet är aktivt och nyfiket vilket innebär att det kan vara i behov av mycket stimulans. Vid denna ålder är det också vanligt att barnet börjar tro mer på sin egna förmåga och börjar interagera mer med barn i samma ålder.

Även kroppsligt är det mycket som händer för barnet då det får lättare att behärska kroppen och därmed börja utmana sig själv mer genom att till exempel gå balansgång och hoppa runt. För att tillåta barnets utveckling att fortsätta framåt kan det därför vara bra att investera i leksaker som utmanar både intellektet och fysiken.

Leksaker som ger goda förutsättningar till lärande och utveckling

Lekakademin är en webbshop som har fokus på lärande och utvecklande kvalitetsleksaker. Sortimentet är noga utvalt för att det ska kunna bidra till en positiv utveckling hos barn. Det gör att man hos Lekakademin endast hittar leksaker och redskap som stärker barns färdigheter och är 100% säkra att leka med.

Ta ansvar som förälder

Det är också viktigt att som förälder bidra till att barnet får goda förutsättningar att utvecklas. Förutom leksaker och redskap som stimulerar intellektet och tränar fysiken så är det även viktigt att barnet får lära sig genom att göra misstag. Att ett barn trillar och slår sig vid lek är något som hör till utvecklingen och man får som förälder stå ut med att det blir ett och annat blåmärke eller skrubbsår.

Barnet lär sig då lättare vad som gör ont och därmed ska undvikas. Det är också viktigt att barnet i tidig ålder får lära sig rätt och fel samt att visa hänsyn mot andra. Som förälder handlar det om att ge goda förutsättningar och föregå med gott exempel.